maanantai 22. lokakuuta 2012

Oslo

Maanantai-iltana lähdimme ajamaan kohti Helsinkiä. Jäimme yöksi lentokenttähotelliin jossa sitten heräsimme neljältä yöllä. Viideltä lähdimme bussilla lentokentälle. Lentomme lähti sitten seitsemän jälkeen kohti Norjan Osloa.
Auringonnousua on hieno katsella.

Lentokentältä menimme junalla Oslon keskustaan, josta kävelimme hotellillemme. Lepäsimme hetken ja lähdimme kiertelemään.

Oslon Parlamentti talo
Kuninkaanlinna

Kävimme ensimmäisenä päivänä myös Kuniinkaanlinnassa, joka oli Oslon pääkadun Karl Johans Gaten päässä. Oli jollain tavalla tosi hienoa olla tuolla oikeasti!

Toisena päivänä, aamulla hotellimme ikkunasta näimme että parlamentti talon edessä oli paljon ihmisiä ja lähdimme sitten katsomaan mitä siellä tapahtui.  Paikalla oli paljon nuoria, luultavasti yläaste-ikäisiä.  Ja menossa oli jokin tilaisuus, kai ns. mielenosoitus. Ja kyllä muuten osoittaa mieltä hyvästä asiasta!

Kuva kuninkaanlinnan viereisestä puistosta

Eksyimme myös oopperatalolle

Karl Johans Gate, päässä näkyy Kuninkaan linna.

Viimeisenä päivänä lähdimme aamupäivällä metrolla Holmenkolleniin, tarkoituksena päästä hyppytorniin. Siellä ylhäällä oli kyllä tosi jännää! Ja myös hienot maisemat!

Täältä ne mäkihyppääjät lähtee.
Holmenkollenista palasimme takaisin metrolla keskustaan ja menimme hotellille pakkaamaan. Sitten lepäsimme hetken ja lähdimme kohti päärautatieasemaa. Matkalla kävimme myös hieman kaupoissa ja kiertelimme muutenkin muutaman tunnin, sillä lentomme lähti vasta yhdeksältä illalla. Löysin sitten vielä itselleni laukun, josta ei kyllä ole valitettavasti kuvaa.  Kävimme myös syömässä Burger Kingissä ja viiden jälkeen menimme junalla lentokentälle, josta lähdimme kotiin.  Suomessa olimme Suomen aikaa puoli kaksitoista yöllä ja sitten lähdimme ajamaan takaisin kohti Jämsää.